Tiedote 27.5.2020

Urjalan Makeistukku Oy
Julkaisuvapaa 27.5.2020 klo 15.02

Julkisessa keskustelussa on noussut esille suosittuja Dipper-makeisia koskevia väitteitä sekä ristiriitaista tietoa. Tästä on seurannut sosiaalisessa mediassa epätietoisuutta tuoteturvallisuusasioista.

Urjalan Makeistukku Oy ei tässä asiassa toimi valmistajan edustajana tai virallisena maahantuojana, mutta tuotteiden myyjänä koemme tarpeelliseksi ottaa osaa keskusteluun.

Sosiaalisessa mediassa on tuotu ilmi näkemyksiä tiettyjen makeisten haitallisuudesta nauttijalleen. Esiin on nostettu espanjalaisen makeisvalmistaja Vidalin Dipper-tuoteperhe, joka on ollut myynnissä kansainvälisesti vuosikymmeniä. Dipper XL-tuoteperheessä on yksi makuvariantti, jonka valmistamiseen on käytetty sinistä väriainetta.

Kyseinen väriaine Briljanttisininen FCF (E133) on Suomen ja EU:n elintarviketurvallisuusvirastojen hyväksymä ainesosa, jota käytetään yleisesti tunnettujen makeisvalmistajien makeisten lisäksi juomissa ja muissa elintarvikkeissa. Kaikille elintarvikkeiden lisäaineille on määritelty enimmäismäärärajoitukset, joiden ylittämistä viranomainen ei suosittele. Tässä suhteessa Briljanttisininen FCF (E133) ei poikkea muista väriaineista.

Mielestämme on äärimmäisen tärkeää, että kaikki väitteet tutkitaan viranomaisten toimesta. Nykytiedon valossa tuote on kuitenkin täysin turvallinen kohtuudella nautittuna.

Urjalan Makeistukku

Urjalan Makeistukku on kotimainen makeisten verkkokauppa sekä maahantuontiyhtiö, joka myy makeiset kaikille tukkuhintaan suoraan tehtailta. Yrityksemme on perustettu vuonna 1991 ja on tänä päivänä Suomen merkittävin makeisten verkkokauppa. Panostamme joka päivä intohimoisesti makeisten verkkokauppaan.

Urjalan Makeistukku myy edullisesti myös elintarvikkeiden jäännös- ja poistoeriä, jotka muutoin olisivat vaarassa tulla hävitetyksi esimerkiksi lähestyvien parasta ennen päiväysten, pakkausten vaihtumisen tai sesonkivaihteluiden takia.

Asiakkaina ovat kuluttajien lisäksi kioskit, vähittäiskaupat, tukkuliikkeet, seurat ja yhdistykset sekä villit kauppaketjut ympäri Suomen. Liikevaihto päättyneellä tilikaudella (06/2019) oli 4,5 miljoonaa euroa. Kivijalkamyymälämme palvelee Urjalassa valtatie 9:n varrella. Perheyrityksessämme on kokemusta makeismyynnistä yli 30 vuoden ajalta.